Intersection
Greg Colson
17 October-12 November 2016
The word Intersect means both cutting across and continuance. When two streets intersect, one is cut through by the other, hence from then on, they are both linked to other streets as well. Referring to the cross-overs inherent in intersections, the show contains work deeply related to Greg Colson's personal history. Six Intersections: Schools are composed of street signs indicating the locations of all the schools he has attended, from primary school to university. It constructs the image of various streets crisscrossing one another in his private reminiscence. The physical interweaving of the signs in space reflects the interconnectivity of the experiences as well as the mutability of life's facts and one's memory of them. What it might also show are intersections of intentions and accidents; in retrospect, things happened irrelevant to what one had desired or intended.
As the word Intersect is composed of two colliding meanings, Greg Colson's work is often completed by various conflicting gestures. He attempts to "allow the rational systems he depicts to be disrupted and contradicted by the material and physical contexts they are placed in." Whether his conflicting gestures question the contradictions in our society or express the paradox inherent in our lives, he seems to propose a contemplation. Colson often uses standardized systems (maps, charts, floor plans, etc.) and seemingly comments on the intrinsic contradiction that lies in the rational foundation of our society. But this is neither cynicism nor criticism. It rather leads to a unique viewpoint of his own, a playful stare. Each artist possesses or creates his or her unique contradiction. When Colson reacts to the world's inherent paradox with his contradictory gestures, a certain equilibrium seems to be reached. This might be the reason why his work feels like a contemplation rather than an argument.
Greg Colson's art has its roots in American Pop Art and his personal characteristics developed from being an introvert and an intellectual. Whereas Pop Art on the East Coast led by Andy Warhol to Jeff Koons is often loud, slick, and dramatic, Pop Art developed by Ed Ruscha to Greg Colson on the West Coast is based on coolness and certain dryness. Colson's work, in particular, is unpretentious, undramatic, understated, and subtly humorous. These traits can be seen as the sensibility of an important group of Americans who are often not considered to be Americans, let's say, the readers of the NY Times and L.A. Times. It is such a pleasure to witness a rare occasion where the overlooked American sensibility meets what is already American. When these two sensibilities intersect, when one is cut through by the other and is lead to unexpected possibilities, we want to keep looking at it with a smile on our faces.
'교차하다(Intersect)'라는 말은 자르면 이어짐을 의미한다. 두 개의 거리가 교차한다는 것은 하나의 거리가 다른 거리로 잘리고 그로 인해 다른 거리로 이어짐을 뜻하는 것이다. 이번 전시에는 'Intersection'이라는 단어가 제목에 들어간 작품들이 포함되어 있는데, 이 작품들은 그렉 콜슨 자신의 개인사와 깊게 관련한다. 그중 <Six Intersections: Schools>라는 작품은 그가 다닌 초등학교부터 대학교의 위치를 표지판으로 구성한 것으로, 여러 이름의 거리가 그의 개인사와 기억 속에서 서로 교차하는 모습을 형상화한 것이다. 이 거리들은 3차원 공간 속에서 표지판의 형태로 교차하며 삶의 사실들과 그에 대한 기억의 가변성을 시사한다. 동시에 이들이 보여주고 있는 것은 어쩌면 의도와 우연의 교차인지도 모른다. 돌이켜보면 삶은 언제나 바라고 의도했던 것들과 그와는 무관하게 일어나는 일들로 이루어진다.
교차라는 단어 안에 두 개의 상반되는 의미와 가능성이 담겨 있는 것처럼 그렉 콜슨의 작업에는 언제나 역설적이고 '상충하는 제스처들'이 묻어있다. 그의 작업의 의도가 우리 사회의 모순적인 면들에 대한 의문을 제기하는 것이든, 우리 삶 속에 있는 역설을 표현한 것이든, 그는 언제나 일종의 '응시'를 제안하는 듯하다. 그는 주변에서 흔히 보이는 규격화된 시스템(지도, 도표, 도면 등)을 이용하여 우리 사회의 이성적인 기반이 가진 내재적인 모순에 대해 어떤 코멘트를 하는 듯하지만, 이는 결국 냉소도 비판도 아니다. 그보다는 그만의 시각을 담은 재미있는 응시에 가깝다. 고유한 예술가들은 고유한 역설의 소유자들이다. 콜슨의 작업이 응시처럼 느껴지는 이유는 세상에 내재한 역설을 그의 고유한 역설의 제스처로 대응할 때 어떤 평형 상태에 다다르는 듯하기 때문이다.
콜슨의 작업은 미국의 팝아트적 감성과 내성적이고 지적이며 수공예적인 그의 개인적인 기질에 기반하는 듯하다. 앤디 워홀에서 제프 쿤스로 이어지는 미국 동부의 팝아트가 종종 화려하고, 매끄럽고, 드라마틱한 데 반해 에드 루셰이에서 그렉 콜슨으로 대표되는 서부의 팝아트는 드라이한 감성이 주를 이룬다. 특히 그렉 콜슨의 작업은 거창하지 않고, 드라마틱하지 않으며, 소박하고, 미묘하게 유머러스하다. 뉴욕타임스와 엘에이 타임스를 읽는 종류의 미국인들이 흔히 가진 감성인데 실제로 이 감성을 팝적으로 소화한 작가들은 그리 많지 않다. 간과되어왔던 미국의 감성이 기존의 '미국적임'과 만나는 것을 보는 일은 흥미롭다. 서로 섞이기 힘든 두 가지 감성이 교차할 때, 하나가 다른 하나로 잘리고 기대하지 못했던 가능성을 얻을 때, 우리는 응시하고 싶어진다. 얼굴에 미소를 띠고.